KERS -Kinetic Energy Recovery System
, azaz a kinetikus energia visszatöltő rendszer.
Mindenki ezt harsogja most a FORMULA 1-el kapcsolatban! Kezdjük mi most az alapokkal!
A kinetika a testek mozgását tanulmányozó tudományág, a kinetikus energia a testek mozgásából felszabaduló energiákat jelöli. Itt most a szakemberek felkapják a fejüket, mert ez annyira leegyszerűsített definíció, hogy elszégyellem magam.
A tény az, hogy a FORMULA 1-ben használt jelenlegi robbanómotoros hajtásláncok, bármennyre is okoznak már csak a hangjukkal katarisztikus örömöket, hatalmas energiafelesleget termelnek. A felhasznált energia mindössze 30%- át hasznosítják.
Ez hatalmas energiapazarlás!
Erre kínál megoldást a KERS. A mozgás energiából nyernek elektromos energiát, ezt tárolják, majd egy másodlagos hajtáslánccal egy két másodperc erejéig hajtják a járművet. Hogy ezt, hogyan és miként teszik az talány. Az utcai autóknál használt hybrid-rendszereknél azért „butább" rendszerrel működtetik, hiszen itt nem lehet egy plusz kiló, vagy plusz egy milliméter sem emiatt.
Sokakban felmerül a kérdés, hogy az idei évben számtalanszor elhangzott költségvetés- csökkentéssel, ez mennyire vág egybe?
Igazság szerint az aerodinamikai fejlesztések költségei mellett, eltörpülnek a KERS fejlesztések fajlagos költségei. A töredékét jelenti a hybrid technológia bevezetése egy istálló éves költségének. Ha egy csapat költségvetése 100 millió euró, abból kb. 10 millió euró jut az új rendszer kifejlesztésére.
2008 nyarán elszabadult a delejes miazma a BMW háza táján. Volt is belőle cikkezés, de szakemberek nem gondolják ezt akkora katasztrófának, inkább méltó kihívásnak tartják. Azt sem szabad elfelejteni, hogy voltak azért problémák a kb. 70 liter elég speckó üzemanyag biztonságos tárolása ügyében. Mint minden új technológia, ennek a kifejlesztése is ró többletkiadásokat a csapatokra, sőt biztonságtechnikailag is biztos hagy kívánnivalót maga után, de azért lássuk be, hogy az utóbbi években kevés technológia került az utcai autókból a Formula 1-be, és a Forma1-ből is kevés innovációt sikerült a hétköznapokba átültetni. Sok autógyár csak pusztán marketingfogásnak használja a Formula 1-es szereplést, gyakorlati hasznát ennek a sorozatnak eleddig elhanyagolták.
Sokakban felmerült a kérdés miért van ez így?
Nos, nem hiszem, hogy jelenleg bármelyik autógyártó cég is megengedhetné magának azt a luxust, hogy „céltalanul" kidobjon ennyi pénzt. Lassan minden gyártónak törekednie kellene arra, hogy minden egyes innovatív ötletét melyeket a csúcs-sportban használ valamikor átültesse a hétköznapokba.
A KERS-sel kapcsolatban fordul elő szinte először, hogy az alkalmazott technológia az utcai hybridekben jóval fejlettebb, mint a Forma1-ben.
Egy másik probléma a Forma1-gyel, ha egyáltalán problémának lehet azt nevezni, hogy a sorozatban alkalmazott innováció csak hosszú évek alatt épül be a hétköznapokba. Elég ritka az, hogy a hétköznapi halandó által megvásárolt autóban valami olyan technológia legyen amit, tegyünk fel kettő éve fejlesztettek a Formula 1-nek.
Mint azt fennebb is említettem, a KERS egyszerűbb mint a Hybrid rendszerek, mégis a fejlesztések nem könnyebbek mint úgy amúgy. Itt kőkemény harc folyik a kilókért, dekákért, grammokért. Ott a hihetetlen hely-hiány, és még sorolhatnék sok mindent. Egyes istállók kitalálták, hogy mivel nehezebb a KERS miatt az autó, ezért fogyjon le a pilóta. Valamelyik internetes fórumon olvastam, hogy egyes pilótáktól olyan mértékű fogyást várnak el, ami már veszélyes a versenyzőre nézve. Szerencsétleneknek nem elég, hogy versenyenként plusz mínusz tíz kilót ingadozik a testsúlyuk. Van olyan versenyző aki az elvárt kilót ha hozza, akkor gyakorlatilag az állóképességét, az egészségét, így az életét kockáztatná.
Egy hét múlva megnézzük ki mivel, milyen rendszerrel rukkolhat elő, kivel fejleszt?!
Írta: Joó Ede Levente